Papírové neschopenky končí
Elektronické neschopenky budou lékaři povinně rozdávat od ledna příštího roku. Dojde tak k elektronizaci zpracování dočasných pracovních neschopností a ke zjednodušení v předávání informací mezi nemocnými, ČSSZ, lékaři a zaměstnavateli. Nemocní tak nebudou muset předávat zaměstnavateli příslušné doklady.
Od ledna spuštěný systém z dosavadních pěti díků neschopenky ponechává tři. Dva se budou posílat elektronicky, jeden (průkaz práce neschopného pojištěnce) bude v papírové podobě jako předvyplněný tiskopis, do kterého bude lékař postupně doplňovat pouze informaci o datu, ke kterému neschopnost trvá, a o datu další kontroly.
V praxi to bude fungovat tak, že lékař vyplní první díl vznik neschopnosti v aplikaci ČSSZ pomocí elektronického certifikátu. Poté údaje pošle na správu sociálního zabezpečení. Lékař ovšem ještě musí vytisknout druhý díl neschopenky a ručně do ní vypsat údaje například o příští kontrole či změně vycházek (tyto změny musí vyplnit i elektronicky). Třetím dílem se neschopenka elektronicky ukončí.
Lékaři budou eNeschopenky vystavovat buď z vlastního lékařského či nemocničního softwaru, nebo používáním bezplatné webové aplikace eNechopenka na ePortálu České správy sociálního zabezpečení. Toto elektronické podání následně zpracuje zaměstnavatel či ČSSZ.
Lékaři s novým projektem moc nesouhlasí. „Současné e-neschopenky jsou dalším typickým příkladem elektronizace na český způsob a rozhodně nejsou plně elektronické. Nadále budeme muset část neschopenky tisknout, a dokonce vypisovat ručně. Tento nedotažený projekt navíc dva měsíce před svým spuštěním vykazuje značné nedostatky a vyvolává řadu otázek, na které jsme nedostali jednoznačné odpovědi. Žádáme proto ministerstvo o rychlé jednání,“ uvedl již dříve předseda Sdružení praktických lékařů (SPL) MUDr. Petr Šonka. Lékaři varují i na chybějící možnost jednoduchého storna při administrativní chybě nebo v případě, že si nemocný zaměstnanec rozmyslí nastoupit na neschopenku a vezme si radši například dovolenou.
Nemocný pojištěnec nově nebude muset do zaměstnání nosit žádný papír. Svého zaměstnavatele o dočasné pracovní neschopnosti informovat ovšem musí (například prostřednictvím e-mailu či telefonem). Zaměstnavatel informaci o pracovní neschopnosti stejně ale dostane prostřednictvím datové schránky, nebo přihlášením do ePortálu a informace si z něj vygeneruje.
Zdroj: Integracentrum